10 Kasım LPG KABLO

Rio Turbo ıslık sesi

'Teknik Sorunlar ve Çözümleri' forumunda nonames07 tarafından 3 Temmuz 2013 tarihinde açılan konu

  1. nonames07

    nonames07 Acemi Sürücü

    Katılım:
    14 Haziran 2013
    Mesaj:
    25
    Alınan Beğeniler:
    1
    Şehir:
    ANTALYA
    Merhaba arkadaşlar,

    BEn aracımı almadan önce turbo arılanmıştı ve yaptırdılar öyle almıştım.

    Neyse şimdi tekrardan bi ıslık sesi başladı orta şiddette ve rahatsız edici şekilde. Turboyu tamir eden ustaya gittim ve turboda sorun yok N75 valfi arızalanmış, turbo açık kalıyor dedi. n75 valfini değiştirince ses düzelebilir eğer düzelmez ise balans ayarı yapmak gerekir dedi. n75 valfinin ne olduğunu bilmiyorum ama tubocunun bana anlattığı şu:

    turboya üstten giren hortumu çekince turbonun alt tarafında çubuk gibi birşey kendini aşağı salıyor hortumu takınca tekrar yukarı turbonun içine giriyor. Bu n75 valfi sağlam olsaydı bu çubuğun gaza basıp bırakınca yukarı aşağı hareket etmesi gerekirmiş. (şuan çok az miktarda bir hareket var aslında ama hortumu çek-tak yaptığındaki kadar değil)

    Bilgisi olan arkadaşlar yardımcı olursa sevinirim bu valf ve turbonun çalışma mantığı gerçekten böyle mi? yoksa kandırılıyor muyum? yardımınıza ihtiyacım var.

    Turbo tamir gördükten sonrada ıslık sesi çok az miktarda 3. vitesin düşük devirlerine kadar zaten vardı ama şuan tüm viteslerde ve daha fazla duyuluyor.

    Ayrıca N75 valfi diye nette arama yaptım ama pek birşey bulamadım egr valfi falan çıkıyor genelde acaba aynı şey mi onuda bilmiyorum. Bahsi geçen valf motorun ön sağ tarafında birkaç kablo giren bir parça.

    saygılarımla.
     
  2. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    Murat Bey geçmiş olsun.Ustanın n75 valfi dediği turbo waste gate valfidir ve turbonun ilgili devirlere geldiğinde uygun egzost,dolayısı ile temiz hava basma yükü ile çalışmasını sağlar.Devre göre o gördüğünüz mil aşağı yukarı hareket eder ve turboyu uygun basınç,yük ve devirde çalışmasını sağlar.

    Waste gate miline hareketi diyafram verir.

    http://www.youtube.com/watch?v=Ocqmg6R99qo
     
  3. silverhawk07

    silverhawk07 Servis-Satış Yetkilisi Servis-Satış Yetkilisi

    Katılım:
    10 Ekim 2012
    Mesaj:
    2.683
    Alınan Beğeniler:
    1.106
    Şehir:
    Antalya
    Gerçek Ad-Soyad:
    Mustafa
    Araç Modeli:
    RIO 1.5 CRDI 2009 COMF.
    turbonun diyaframı patlak gibi gözüküyor , bence turbonun bar ayarı düzgün yapılmamış veya önceden yıpranıkmış . bir ihtimal selenoid valfi arızalı olabilir.

    ben yüksek kmli araçlarda turbo revüzyonunu uygun görmüyorum. araç uzun süre kullanılmak isteniyorsa değişim en iyisi. turbo değişimi önemli bir işçiliktir ,
    1 motor yağının filtresinin değişmesi ,
    2 turbonun bağlantı contalarının değişmes
    3 en önemlisi, intercooler sisteminin sökülerek temizlenmesi.
    4 intercooler susturucu türbülans hortumunun değişmesi
    turbo kanatçıklarından kopan parçalar sistemden temizlenmezse yeni turboyuda bozar yapılan emek boşa geçer 2 katı para ödersiniz.
     
    En son bir moderatör tarafından düzenlenmiş: 3 Temmuz 2013
  4. Eğitimci

    Eğitimci Sürücü

    Katılım:
    28 Şubat 2011
    Mesaj:
    84
    Alınan Beğeniler:
    6
    Şehir:
    İstanbul
    Merhaba Hakan Bey,
    Gördüğüm kadarıyla arkadaşımızın aracı Rio CRDI. Bu araçlarda Westgate Turbo (WGT) değil, Değişken Geometrili Turbo (VGT) var. Değişken geometrili turbolar manifold basıncı ile çalışmaz, turboyu ECM doğrudan kontrol eder. Turbo içerisinde bulunan kanatçıkların açıları değişerek turbo devreye girer ve çıkar. Bu hareketi yapması için gereken vakumu diyaframa yönlendiren bir selenoid valf vardır. ECM bu selenoidin açılıp kapanmasını kontrol eder. Arkadaşımızın bahsettiği valf bu olsa gerek.
     
  5. Eğitimci

    Eğitimci Sürücü

    Katılım:
    28 Şubat 2011
    Mesaj:
    84
    Alınan Beğeniler:
    6
    Şehir:
    İstanbul
    WGT ve VGT Turbolar Hakkında Bilgi

    İzninizle WGT (Westgate) Turbo ile VGT (Değişken Geometrili) Turbo arasındaki farktan bahsetmek istiyorum.

    WGT (Westgate) Turbolar, basılan havanın basıncı ile hareket eden bir diyaframın ittiği bağlantı kolunun, açıp kapadığı bir kapakcığı hareket ettirerek eksoz basıncını bypass edip eksoz kanatçıklarına fazla etki etmeden başka bir yoldan eksoza gönderilmesi ile devreye girip çıkan sistemlerdir. Yani bu tip turbolar ECU'ya (motor kontrol ünitesine) bağlı çalışmazlar.

    VGT (Değişken Geometrili) Turbo ise, Sensörler (Algılayıcılar) yardımı ile farklı değişkenleri ECU'ya (Motor Kontol Ünitesine) bildiren ve bu bilgiler doğrultusunda ECU tarafından gönderilen bir sinyal ile vakuma yol veren selenoidi (Aktüatör) çalıştırıp, yönlendirilen bu vakum sayesinde tubonun eksoz tarafındaki kanatçıkları hareket ettirerek açılarının değişmesini sağlayarak turbonun devreye girip çıkmasını sağlayan sistemlerdir. Kanatlar kapatıldığında, akış teğet şekilde türbin çarkına yönlendirilir. Bu, türbine maksimum enerji vererek turboşarjın daha hızlı dönmesini sağlar. Aksine, kanatlar açıldığında, akışı türbine daha radyal bir yönde iletirler. Bu çarka giden akışın açısal momentini düşürür, daha az türbin işi üretir ve sonuç olarak turboşarjı yavaşlatır. Bu nedenle yüksek motor devirlerinde kanatlar açılabilir, düşük motor devirlerinde kanatlar kapatılabilir. Yani kısaca VGT turbonun devreye girip çıkmasını ECU kontol eder.

    Ek resimlerden aradaki farkları daha iyi görebilirsiniz.
     

    Ekli dosyalar:

  6. nonames07

    nonames07 Acemi Sürücü

    Katılım:
    14 Haziran 2013
    Mesaj:
    25
    Alınan Beğeniler:
    1
    Şehir:
    ANTALYA


    Arkadaşlar yorumlar ve yardımlarınız için teşekkkür ederim, anlattıklarınıza göre sanırım selenoid valfi olabilir bahsettiğim parça ekte bi motor resmi gönderdim (alıntı) orada ustanın gösterdiği parçanın bulunduğu yeri sarı daire içine aldım. plastik kapağın hemen altında o noktada kablolar giren birkaç soketli bir elektronik devre bu. (o yüzden ECu ile çalışıyordur galiba :))
     

    Ekli dosyalar:

  7. Eğitimci

    Eğitimci Sürücü

    Katılım:
    28 Şubat 2011
    Mesaj:
    84
    Alınan Beğeniler:
    6
    Şehir:
    İstanbul
    Murata Bey,
    Selenoidin yeri o resimde işaretlediğiniz yerin altında. Ben de tam olarak yerini tarif eden resimi ekledim. Ancak selenoid de arızalı olamayabilir. Kablo tesisatını da kontrol etmekte yarar var. ECU dan gelen şase kablosunda kısa devre varsa bu da selenoidin açık kalmasına sebep olabilir.
     

    Ekli dosyalar:

  8. nonames07

    nonames07 Acemi Sürücü

    Katılım:
    14 Haziran 2013
    Mesaj:
    25
    Alınan Beğeniler:
    1
    Şehir:
    ANTALYA
    Osman bey merhaba,

    Bilgilendirmeniz için çok tşk ederim. Uyarılarınızı dikkate alacağım. Allah izin verirse yarın bir şekilde halletmeye çalışacağım çünkü hafta sonu en az 400-500km yol yapacağım. umarım ucuz ve basit bir şekilde çözebilirim. gönderdiğiniz resim de tam isabet olmuş elinize sağlık.
     
  9. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    Osman Bey merhaba.Öncelikle düzeltme için teşekkür ederim.:)Haklısınız n75 adıyla ilk mesajda yazılan valfin-tabi adı bu ise ve ben n75 adında bir valf aslında bilmiyordum daha doğrusu oradaki havayı/vakumu kontrol eden valfin adına n75 dendiğini bilmiyordum;) - aslında turbo kanat açısı aktuatör valfine kumanda eden valf olduğunu düşünmemiştim.

    Benim mesajda waste gate valfidir yazmamın nedeni de aslında eski tip harici ve akuple waste gate li turbolardaki benzer aktuatör düzeneğinden yola çıkarak değişken kanat açılı/geometrili turbolarda da aktuatör diyaframını içinde barındıran ve bizim araçlarda vakumla çalışan aktuatörün adınıda wastegate olarak yanlış bilmemdendir:blush::blush:

    Tüm arkadaşlarımdan özür dilerim;)Aktuatör düzeneğinin adını wastegate olarak biliyordum;)Kusura bakmayın.Eklediğim videoya gelince;ben onu wastegate valfine örnek olarak eklemiştim.Amacım rioda da bu valften olduğunu iddia etmek değildi:)
    Ben rioda ve hatta benim aracımdaki turbonunda değişken geometrili olduğunu ve ecu tarafından vakum yardımı ile kumanda edildiğini biliyordum.Ancak dediğim gibi bir kavram karmaşası oldu.
    Sizlerle eski ve yeni tip turbo devir kumandaları üzerine paylaşımda bulunmak istiyorum.Bazı resimler ve videolar ekleyeceğim.
    Daha sonra da kendi çektiğim ve arabama ait turbo devir kumandası ile ilgili açıklamalı resimleri ekleyeceğim;)

    Değişken geometrili turbo ve kanat açısı değiştirme aktuatörü animasyon videosu;
    http://www.youtube.com/watch?v=Gc2awh0O0Bc

    http://www.youtube.com/watch?v=CbdY1rymBJg

    Turbo kanatçığına aktuatör tarafından nasıl kumanda edildiğini gösteren video;

    http://www.youtube.com/watch?v=QdqMmB3hxTM

    Aktuatörü arızalı olan bir turbo;
    http://www.youtube.com/watch?v=2pdKqHHimz4

    İçi açılmış bir turbo ve elemanlarını gösterir video;
    http://www.youtube.com/watch?v=PNlKPgrgwgw
     
  10. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Burada da değişken geometrili ve eski tip waste gate valfli turbolara ait resimleri paylaşmak istiyorum;

    Değişken geometrili turbo;
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Aktuatör kumanda kolu/rodu;
    [​IMG]

    Aktuatör ve selenoidin kumanda şeması;
    [​IMG]

    Aktuatör;
    [​IMG]

    [​IMG]

    Eski tip waste gate valfli turbo;
    [​IMG]
     
    En son bir moderatör tarafından düzenlenmiş: 4 Temmuz 2013
  11. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    logo.jpg

    Burada da benim kendi aracıma ait turbo kanat açısı değiştirme aktuatörü,kumanda rodu,rod turbo bağlantısı,selenoid kumanda soket,vakum ve aktuatör bağlantı vakum hortumlarının fotoğraflarını paylaşacağım;)

    Aktuatör kumanda vakum kontrol selenoid valfi;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Valfi bağlı olduğu yerden çıkararak fotoğraf çektim.Arkadaşımızın arızasında gittiği ustanın dediği gibi sıkıntı valfte ise; araç çalıştıktan sonra valfin selenoidinden tık diye düşük bir ses gelir.Motor çalışırken bu sesi duymak zor.O yüzden motor stop edildikten yaklaşık 10 sn sonra bu selenoid bırakıyor ve aynı sesi duyabiliyorsunuz.Yani arkadaşıma tavsiyem motoru stop eder etmez motor tarafında bu selenoide mümkün olduğu kadar yaklaşarak tık sesini duymaya çalışmakta fayda var.O ses geliyorsa selenoid bobini sağlamdır.Valf bu şekilde çalışırken ve motor stop edildiğinde aktuatör rodunun bu gecikme ile paralel olarak konum değiştirdiğini ve aşağı doğru indiğini,motor çalıştığında ise aktuatör rodunun yukarı çıktığını gözle görebilmek lazım.Eğer tüm bu hareketler normal ise aktuatörün ilgili devirlerde kumanda etmemesinin sebepleri; aktuatör diyaframının patlaması,aktuatör kumanda kolunun eğilmiş olması ihtimali,revizyon esnasında yanlış ayarlanan kumanda kolu,kumanda kolu turbo bağlantısında sıkışma ve deformasyon,kanat kumanda diski üzerinde deformasyon ve sıkışma,aktuatör yayının tansiyonunun revizyonda arttırılması,paslanmış kumanda rodu;
    Selenoidle ilgili ise bobin nüvesi,rodu deformasyonu,valfin mekanik kısmının deformasyonu,delik vakum hortumu,sokette temassızlık,ecudan gelen sinyalin olmayışı.

    Diyaframın patlak olup olmadığını anlamak için selenoidden valfe giden hortum valf üzerinden çıkarılarak ağızla ya da vakum aleti ile hava çektirilerek rodun hareket edip etmediği,vakum kesildikten sonra hortumun ucu boşaltılmayarak rodun aynı yerde kalıp kalmadığının gözlemlenmesi ile anlaşılabilir.

    [​IMG]

    Aktuatör rodu;
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Saygılar;)
     
    En son bir moderatör tarafından düzenlenmiş: 15 Temmuz 2013
  12. heh

    heh Yönetici Yönetici

    Katılım:
    5 Mayıs 2011
    Mesaj:
    33.830
    Alınan Beğeniler:
    9.420
    Şehir:
    Kocaeli
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hakan Y.
    Araç Modeli:
    Eski Ceratocu
    Bu arada arkadaşlar ben aracınızda turbo revizyonu yaptırmak yerine orjinali değişimini tavsiye ediyorum.Revizyonda işçilik çok ta iyi olsa bir süre sonra sorun çıkması muhtemeldir.
     
  13. ReNe

    ReNe Super Moderator Super Moderator

    Katılım:
    12 Mayıs 2011
    Mesaj:
    8.460
    Alınan Beğeniler:
    2.112
    Şehir:
    İSTANBUL
    Gerçek Ad-Soyad:
    Murat Çaşkurlu
    Araç Modeli:
    BMW 116 D 1.5l 8 ileri Zf
    Hakan biraderim yine harika bir çalışmaya imza attın , bende sürekli temizlediğim ekipmanların ne olduğunu merak ederdim şimdi geçte olsa öğrenmiş oldum :)
     
  14. Eğitimci

    Eğitimci Sürücü

    Katılım:
    28 Şubat 2011
    Mesaj:
    84
    Alınan Beğeniler:
    6
    Şehir:
    İstanbul
    Merhaba Hakan Bey, tebrik ederim, güzel bilgiler derlemişsin eline sağlık.
     
  15. nonames07

    nonames07 Acemi Sürücü

    Katılım:
    14 Haziran 2013
    Mesaj:
    25
    Alınan Beğeniler:
    1
    Şehir:
    ANTALYA
    Hakan kardeşim tek kelimeyle bilgilerini konuşturmuşsun. tebrik ederim bu güzel çalışman ve aydınlatıcı bilgiler için. bi aksilik olmazsa bugün netleştireceğiz arızayı. turbocu inatla valf diyor, ama alıpta düzelmezse diye çekiniyorum turbocunun lafına bakıpta. az para da değil çöpe atalım 220TL . tekrar yazarım arkadaşlar sağlıcakla kalın
     
  16. Berkay

    Berkay Yeni Üye

    Katılım:
    5 Temmuz 2013
    Mesaj:
    3
    Alınan Beğeniler:
    0
    Şehir:
    İstanbul
    merhaba arkadaşlar,
    ben yeni bir üyeyim,forum kullanmayı da pek beceremem aram yoktur o yüzden yanlış yere yanlış bir şey yazıyorsam affola :(
    bu konuyu baştan aşağıya okudum. bende 2008 model kia cee'd var.3 hafta önce aracımda şiddetli bir ıslık sesi duymaya başladım.düşük devir yüksek devir farketmiyordu ve marşa bastığımda şiddetleniyordu. ben arabanın üçüncü sahibiyim ve 128.000 kmde. kocaeli kia servisine götürdüm turbo arızası var dediler benden önceki sahibi hava filtresini ve yağ değişimlerini olması gerektiğin fazla geciktirmiş. hava filtresinden inşaat tozu kadar pislik çıktı. fakat 3 bin lira bana fazla maliyetli geldi ben de sanayiden 500 liraya turbo buldum. bunu taktırdım.en başta hiç ses gelmiyordu sorun düzelmiş gibiydi fakat bu sıralar ıslık sesi tekrarlamaya başladı. aldığım yere götürdüm usta bunda bir şey yok bu kadar ses normaldir dedi. sesdüşük devirde ( 1 ila 2 buçuk arası) geliyor ve 50 km/h hızın üstüne çıkınca kesiliyor motor sesi ile harmanlanıyor belki de ama duyulmuyor. bir de o eski halini bildiğim için normal geliyor. aracımı stop ettiğimde ve çalıştırdığımda en az 30 saniye rölantide bekletiyorum. bu arada arabanın çekişinde bir sorun da yok.hemen yüksek devirde kullanmıyorum. haftada bir hava filtresini çıkartıp elektrik süpürgesiyle tozunu kabataslak alıyorum. benim merak ettiğim dizel araçlarda bu ses normal midir yoksa bir sorun mevcut mudur ? yardımcı olursanız çok sevinirim şimdiden teşekkürler :)
     
  17. ubykh

    ubykh Ralli Pilotu

    Katılım:
    28 Ocak 2013
    Mesaj:
    1.877
    Alınan Beğeniler:
    1.340
    Şehir:
    Kahramanmaraş
    Gerçek Ad-Soyad:
    Hüseyin
    Araç Modeli:
    Cee'd 1.6 CRDi Otomatik
    hava filtresini elektirk süpürgesi ile temizleyerek yapısını bozuyorsunuz. bu da kirli havanın turboya gitmesi demektir.bunu yapacağınıza hava filtresi kirlendiğinde yenisi ile değiştirin. dizel araçlarda kirli hava filtresi demek yüksek maliyetli arızalar demektir.
     
  18. Berkay

    Berkay Yeni Üye

    Katılım:
    5 Temmuz 2013
    Mesaj:
    3
    Alınan Beğeniler:
    0
    Şehir:
    İstanbul
    10.000 kmde elbet yenisiyle değiştiriyorum sadece çok tozlandığı zaman elektrik süpürgesi kullanıyordum daha dikkat ederim. peki benim sorumun cevabı hakkında bir bilginiz var mı ?
     
  19. Eğitimci

    Eğitimci Sürücü

    Katılım:
    28 Şubat 2011
    Mesaj:
    84
    Alınan Beğeniler:
    6
    Şehir:
    İstanbul
    Merhaba Berkay Bey,
    Öncelikle şunu belirtmek isterim ki, ses şikayetlerinde sesi duymadan yorum yapmak pek mümkün değildir.

    Turbolu araçlarda ıslık sesi şikayeti, turbo ile emme manifoldu arasındaki hava hortumlarında meydana gelebilecek kaçaklardan veya eksoz manifoldunun silindir kapağı ve turbo ile birleştiği yüzeyler ile turbonun eksoz boruları ile birleştiği yerlerdeki conta yüzeylerinde meydana gelebilecek eksoz gazı kaçaklarından da geliyor olabilir.

    Kaldı ki sanayiden aldığınız turbo yeni bir turbom mu bilemiyorum... revizyon görmüş bir turbo da olabilir ve ses balansı iyi yapılamamış ise bu ses turbodan da olabilir.

    Hakan Bey,
    Turbo revizyonunu gerçek anlamda yapabilecek çok nadir yerler var. Revizyonda, turbo üreticisinin orjinal tamir takımları (burçlar ve mil dahil) kullanılırsa ve parçaları kumlama makinesi ile temizlenip, en son aşamada da ses balans cihazı ile ses balansı da yapılırsa sorun olmaz.
     
  20. Esador

    Esador Acemi Sürücü

    Katılım:
    29 Haziran 2013
    Mesaj:
    24
    Alınan Beğeniler:
    0
    Şehir:
    Malatya
    Aynı ses cerato'muz dan da geliyor, 2500-3600 3700 devirlerde kulağa hoş geliyor, ivmenin arttığını hissederken ıslık sesi çok güzel eşlik ediyor :D
     
    En son bir moderatör tarafından düzenlenmiş: 5 Temmuz 2013

Bu Sayfayı Paylaş