Günümüzde konforla eş değer olan otomatik şanzıman, özellikle büyük şehirlerin dur kalk trafiğinde sürücüye ayrı bir konfor sunarken bu önemli sistem, bakımları aksatıldığında veya hatalı kullanıldığında ağır faturaların çıkmasına neden olabilir. Özellikle büyük şehirlerin yoğun dur kalk trafiğinde sürücüye buyuk kolaylık sağlayan otomatik şanzımanlar pratik kullanımıyla kadınların da en buyuk tercihleri arasında yer olmaya devam ediyor. Gunumuzde minik sınıf otomobillerden itibaren yaygınlaşmaya başlayan otomatik şanzıman, özellikle orta üst sınıf araçların coğunda ise standart olarak gorev yapıyor. Bu onemli ve pahalı parca birkac kucuk kontrolun ihmali sonucu cok ciddi masrafların cıkmasına neden oluyor. Bu masrafl ar kucuk uyarı sinyaliyle başlarken bazen de vites atmalar veya ozellikle yokuş yukarı cıkarken oluşacak performans duşukluğu ile kendini gosterir. Gaz pedalına bastığınızda titreyen, gitmeyen ve daha fazla yakıt tuketen otomobilinizi ister istemez bir servise gostermek sorunda kalacaksınız. Bu durumda once ATF isimli şanzıman yağı ve yağ fi ltresi değişir ve sorun giderilmezse selenoid valfl er ya da yağ basınc supabı arızalı olabilir ve bu da şanzımanın omrunu yavaş yavaş kaybettiğinin bir gostergesidir. Bu sorunun en buyuk kaynağı ise değişmeyen şanzıman yağıdır. Otomatik şanzımanın omrunun kısalmasına neden olan en buyuk tehlike ise şanzıman yağının değiştirilmemesi sonucu ic yapı malzemelerine zarar vermesinden kaynaklanıyor. Diğer hidroliklerden ayırt edilmesi icin ozellikle kırmızı renkli olarak uretilen otomatik şanzıman yağı, calışma sırasında rengi kararırken akıcılık ozelliğini de kaybedeceği icin ortalama 50.000 km'de değmesi gerekir. Bu veri her aracta farklı olabilir ve ozellikle az kullanıan araclarda ise bu km beklenmemeli ve 2 yılda bir kontrol edilmelidir. Manuel şanzumana gore pahalı olan otomatik şanzuman revizyonu da minimum 2000 TL'den başar. OTOMATİK ŞANZIMAN YAĞININ KONTROL EDİLMESİ Araç düz bir yere park edilmiş ve el freni çekilmiş olmalı. Ardından vites kolu N konumundayken motor rölantide bir süre çalıştıktan sonra şanzıman bütün konumlara tek tek alınarak yağın dağılması sağlanır. Ardından P konumuna getirilen motor durdurulur ve bir süre beklendikten sonra yağ ölçüm çubuğu çıkartılarak seviye görülür. Otomatik şanzıman yağının seviyesi "Hot" yani sıcak aralığında olmalı. Eğer bu seviyenin altında ise yağ ekleyerek tamamlayın. Eğer bu işlemi kendiniz yapamazsanız yetkili servisten yardım alabilirsiniz. Yazı: Baturhan Boyacılar
Otomatik şanzıman yağ ölçüm çubuğu motor kaputunu açınca cama doğru motorun sağında, genelde kırmızı renkli...
Bilgiler için teşekkürler. Bir iki soru var kafamda eğer cevap alırsam sevinirim. Kırmızı ışık gibi uzun ya da kısa süreli beklemelerde vitesi D konumundan N konumuna alarak beklemek şanzımana bir zarar verir mi? Ya da araç hareket halinde iken yine N konumuna alarak bir nevi boş vites mantığı ile aracı sürmek zarar verir mi? Bu konularda görüşleri olanlar yazarsa sevinirim.
Araştırmama dayanarak naçizane bilgim; 1 dakikadan fazla beklemelerde N konumuna almak zararsız fakat araç hareket halinde iken N konumuna almak zararlı..