Arkadaşlar , tam bir takıntılı adam sorusu olacak bu ya , Yeni aracımın dinamik tekerlek balansını kontrol ettirmek için servisin yönlendirdiği rot balansçıya gittiğimde , aracı arka tekerlek yakınındaki kaldırma noktasından zemin krikosu denen hidrolik kriko ile tek noktadan kaldırdılar ve aracın önce sağ sonra sol yanındaki ön ve arka tekerlekler balans makinasının döner tamburu girecek şekilde kaldırıldı ve tekerlekler hızla döndürülerek rulman ve balans kontrolu yapıldı. Takıldığım nokta şudur, tek noktadan araç yukarı ön ve arka tekerler kalktığında araca zarar verecek bir esneme olurmu, şöyleki , ön tekerleğği kontrol etmeki için vitesi boşa almak gerektiğinden kapıyı açıp , sonra kapatmak istendiğinde kapı alt lastiği tam oturmadı ve kapı ön teker balans işlemi yapılıncaya kadar 1 parmak açık kaldı. Bu demektirki araç gövdesinde hafif bir mlimetrik esneme oluyor. Tabii bitip araç yere indirilince ön kapı sorunsuz kapanıyor problem yok. Diyeceğim şu: Araç kaldırmanın bir usulu var, krikoyu uygun yere hizalarsın, ( Ön veya arka tekerin yanındaki Jack point denen kaldırma yerlerinden ve ön ve arka tekerlekler yeterince kalktıkta sonra , krikonun olmadığı tarafa üçgen sehpakonur diye biliyorum. Ama balans ayarı yapılırken bu sehpa koyma işi özelliklemi yapılmıyor , ustanın ihmalimi, yani araçta hafif bir esneme olup kapı, araba kaldırılmışken tam kapanmayınca kıllandım. Birde şöyle düşünüyorum otomobil yolda giderken 1 tonun üzerindeki ağırlığyla kasislerden geçerken de esniyor bir problem olmuyor, her neyse takıntı işte.
Evet Araçların Gövdesi Esnek Yapıdadır. Kısa Bir Süre Sonra Düzelecektir Mesela Kaldırıma Parkettiginizde Bir Teker Yerde Bir teker Kaldırımda Oldugundada Araçda Bir Esneme Olur Ama Bir Süre Sonra Eski Haline Döner. Araca Sehpa Koyarsa Diger Tekerde Dönecek Diger Taraf Boşta Olacagı İçin Bu Tarafta Bir Zorluk Oldugunda Ölçüm Yapılacak Teker Dönmeyecek
Takıldığım nokta şudur, tek noktadan araç yukarı ön ve arka tekerler kalktığında araca zarar verecek bir esneme olurmu, şöyleki , ön tekerleğği kontrol etmeki için vitesi boşa almak gerektiğinden kapıyı açıp , sonra kapatmak istendiğinde kapı alt lastiği tam oturmadı ve kapı ön teker balans işlemi yapılıncaya kadar 1 parmak açık kaldı. bunun olmaması lazım
İbrahim arkadaşım, Sanırım yazımda bir anlatım hatası oldu , aracaın arka ve öntekerlekleri yukarıda iken derken sol taraftan kaldırıldı ve arka tekerleğe yakın noktadaki jackpointten , kapı normalde kapalı idi el freni inik vites takılı konumda iken arka tekerelek balansına bakıldı O.K sonra ön tekerleği balans makinası ile çevirmek için sol ön kapıyı açıp vitesi boşa almak ve el frenini çekmek gerekiyordu bu işi yapıp kapıyı kapatmak istediğimizde kapının alt kısmından ( lastik contanın olduğu yer ) viiyykk diye ses geldi ve kilit kapanmadı . Zorlamadık tabiki anladıkki milimetrik bir esneme olmuş, Ersin beyin dediği gibi normal karşılaşılan bu esneme nedeniyle kapı oturmadı. iş bitip krikoyu indirince kapı normal oturuyor ve herhangi bir sorun yok. Benim takıldığım nokta çok hafifte olsa bu tip bir sol ön tarafın esnemişolması ( Aslında kapıyı açmasak , örneğin cam açık olsaydıda camdan elimizi sokup vitesi boşa alsyadık bu durumu farketmeyecektik. Ersin arkadaşımın iç rahatlatan yorumu için teşekkürler. Her ne kadar bu tip basit konulara teknik olarak hepimizde hakim olsakda kendi aracımız olunca huylanıyoruz. Aslında bütün mesele ülkemizde teknik iş yapan usta veya alaylı takımın ( Her zaman ihtiyacımız var sanatkarlara , kesinlikle küçümsemiyoruz ) ancak işlerinde ustalaştıkça birçoğu yaptıkları işlerin teknik prosdürlerinde olması gereken bazı noktalarını kendi kafalarına göre kırpıp daha basit ve daha kısa sürede iş bitirmeyi marifet sanıyorlar. Kurumsallaşmak demek aslında yazılı iş talimatları oluşturup bunları uygulatmak. En büyük handikap ise büyümüş kurumsal firma servislerinde zeki sanatkarlar çalışamıyor veya çalıştırmıyorlar, kendi işini kurup sanatını icra edenlerde işlerin prosedürsel yönergesini göz ardı ediyorlar.( Balans yaptırılan yer resmi servisin kendisi değil anlaşmalı oto lastikçisi rot balansçıydı ) Ülkemizde her dalda olan genel sorun, teknik ara eleman açığının okullarda düzgün eğitimle sağlanamaması. Almanya gibi ülkeler bu işi yıllar önce çözdüler.
Normalde lastik değiştirirken de patlak lastik tarafını kriko ile kaldırdığımızda benzer bir esneme oluyor.Eğer araçların iskeleti esnek yapıda olsaydı kasislere girip çıktıkça çatlamalar,kaynak yerlerinde kopmalar vs olurdu.Arabanın üzerindeki malzeme ile ilgili dinamik ve statik güçlerin iyi bir şekilde yayılması için kafes şeklinde bir yapı vardır.Bu yapının rijit olması istenmez.Bu yüzdende aynı insan vücudu gibi belirli limitler içerisinde esnemelere izin verilir.Yani aracınızın o şekilde esnemesi müsaade edilen sınırlar içerisinde olmuştur emin olun.Lastik değiştirirken yapılan işlemle bu benzer esnemeye sebep olacaktır.Aracınız o esnemeden dolayı küçük dahi olsa zarar görmemiştir emin olun
Deatylı açıklama için teşekkürler Araç anlatılan şekilde kaldırılıp, ön kapı vitesi boşa alma mecburiyetinden dolayı açılmak zorunda kalındığı için kapının araç tarafındaki ,iç çevresi boşaldı ve esneme oluştu diyedüşünmüştüm , çünkü 1-2 dk süre ile ön tekerlek balans makinası ile çevrilip kontrol edildikten sonra araç yere indirildi ve kapı normal kapandı. Dediğiniz gibi arabanın içi tam dolu , oto yolda bile giderken kasis ile olmasa hızla girdiğimiz yolda yumuşak görünen geniş yarıçaplı tepelerden geçerken bile esneme oluyor , esnemenin bir kısmını lastikler ve amortisörler absorbe ediyor , kalan kısmuda şasenin esmekliği kurtarıyor. Hatta ön cam bile alt kısmındaki esnek yapışkanı sayesinde ve kenarlardaki boşluktan dolayı ( Eski araçlarda böyle değildi lastik fitilin iç kısmı cama girerdi dış kısmındaki girinti e aracın cam çerçevesi boşluğuna, kaza yapan araçlardada cam anormal esneme hatta çerçeve yamulmasından dolayı kırılmayafırsat bulamadan komple yerinden fırlardı. Şimdi NCAP gibi güvenlik testleri en ufak bir şekilde insan hayatını tehlikeye atacak noktaları bulup önlem alınmasını zorunlu hale getiriyor. Türkiyede üretilen araçlar, aslında her markanın kendi orjinal modelinden alınıp öyle veya böyle modifiye edilerek üretilmekte. Örneğin Renault Clio nun Grand Tour u veya Fiat Linea ( Fiat Linea aslında İtalya için üretilmeyen bir model, Doğu Avrupa için üretilen bir model ve Türkiyedeki üretimde ufak tefek modifiyeler var). Tr e üretilen araçlar NCAP testlerine gönderiliyormu bilen varmı bu konuyu. Pardon bu arada başka konuya geçtik, belki bunun ayrı bir konu başlığında yazılması gerekir. İlginize teşekkürler tekrar. Likya